D'acord amb el marc normatiu que regula la participació ciutadana en l'elaboració i la revisió de normes i reglaments, l'Ajuntament ha obert un procés de consulta per tal de recollir les opinions de la ciutadania i organitzacions en referència a aquesta nova ordenança.
La consulta prèvia és oberta del 2 al 13 de maig, ambdós inclosos, a través d'aquest FORMULARI
a) Problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa
En el moment actual en el qual ens trobem, la participació ciutadana engloba totes aquelles pràctiques polítiques i socials a través de les quals la ciutadania pretén incidir sobre alguna dimensió d’allò que és públic, entenent el fet públic com el que és col·lectiu.
En aquest sentit, mitjançant la participació, la ciutadania ha de poder incidir de forma activa en la resolució dels problemes col·lectius, ja sigui aportant elements de diagnosi, fent propostes, implicant-se en el procés de decisió i/o contribuint activament en l’aplicació de les solucions i l’avaluació.
L’anterior reglament regulava els drets de la ciutadania i de les entitats ciutadanes, els serveis de comunicació i els òrgans de participació, però manquen elements importants. Per tal d’adequar les característiques dels diferents instruments de participació a Alella, i incorporar aquest nou concepte de participació ciutadana, i que existeixi una coherència entre el pla director de participació d’Alella (aprovat 30 de setembre de 2021 i en compliment de la llei de transparència 19/2014 per garantir l’accés a la informació pública, i el Decret 8/2021, de 9 de febrer, sobre la transparència i el dret d'accés a la informació pública, es proposa modificar el reglament de participació vigent (aprovat el 26/01/2015).
b) Necessitat i oportunitat de la seva aprovació
La necessitat de procedir a la redacció i aprovació del Reglament de participació ciutadana del poble d’Alella es correspon amb l’obligació municipal d’actuar d’acord amb els principis de necessitat, de transparència, i de seguretat jurídica alhora d’exercir la potestat reglamentària.
Alhora, hi ha la necessitat essencial d’aconseguir fer més accessible la participació de la ciutadania en la gestió municipal i els diferents aspectes de la vida municipal, en defensa dels seus drets.
L’article 18 de la Llei 7/1985 reguladora de les bases del règim local, estableix que són drets i deures dels veïns i veïnes “participar en la gestió municipal d’acord amb el que es disposa en les lleis i, si escau, quan la col·laboració amb caràcter voluntari dels veïns sigui interessada pels òrgans de govern i administració municipal”.
Amb l’elaboració i aprovació d’aquest Reglament, l’Ajuntament mostra el seu interès per la participació efectiva i real de la ciutadania en l’àmbit del territori. Així mateix, aquest concepte de participació està inspirat en els principis generals de l’anomenat
govern obert, introduït per la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
c) Objectius de la norma
El futur reglament té com a objectiu promoure la participació ciutadana, adequant-la als principis de transparència, publicitat, claredat, accés a la informació, neutralitat institucional, primacia de l’interès col·lectiu, inclusió, protecció de dades personals i rendició de comptes, principis que es configuren com a obligacions per a l’ajuntament i com a drets i garanties per als subjectes legitimats per a participar en el procés que es tracti.
Amb el futur reglament també es regula la transparència i l’accés a la informació pública, l’ús de les TIC i els sistemes de defensa de la ciutadania, instruments necessaris per poder garantir una correcta participació de la ciutadania. I s’estableixen els mecanismes per enfortir la participació de la ciutadania en els assumptes públics, afavorir espais de deliberació i participació, i consolidar els espais de col·laboració amb el teixit associatiu i altres formes d’acció col·lectiva.
L’adaptació de la norma planteja incorporar :
Impulsar la participació en línia.
Diferenciar les consultes populars- es vol incorporar les consultes no referendàries sectorials que serveixen per demanar l’opinió de qualsevol col·lectiu per articular voluntats particulars o col·lectives, però no generals, és a dir, no imputables al cos electoral.
Definir nous models de consells municipals, més oberts i flexibles i amb els objectius clars lligats a projectes o temes del poble incloent la possibilitat d’ampliar el perfil de persones que es conviden.
Reconèixer altres interlocutors vàlids- a banda del teixit associatius, incorporar col·lectius que menys participen, com infants , joves o gent gran.
Incorporar els processos de participació- amb la idea de superar la rigidesa dels òrgans anomenats permanents de participació, incorporar aquesta modalitat de participació que es vincula a un projecte o temàtica. Els processos de participació són una seqüència d'activitats participatives, serveixen per promoure la participació ciutadana d’una manera més directa i en un projecte concret amb l'objectiu de definir i prendre una decisió sobre un tema específic. Té una durada limitada en el temps i pot ser obert a tota la ciutadania o adreçat a un col·lectiu o barri.
Fomentar la participació. En aquest apartat es farà referència a fomentar més el teixit associatiu i altres formes d'acció col·lectiva i, per altra banda, s’incorporarà la descripció del rol i el suport de la regidoria de participació. Així mateix, es posarà en relleu la necessitat d'impulsar la transversalitat i de promoure dinàmiques de participació interna dins de l’ajuntament.
d) Possibles solucions alternatives regulatòries i no regulatòries:
És manifestament necessari comptar amb un Reglament de participació ciutadana del poble d’Alella per afavorir i aconseguir l’enfortiment de la participació en els afers públics, potenciar la participació directa de la ciutadania en l’àmbit de les decisions públiques per al desenvolupament del municipi, tot tenint en compte els nous espais i canals de participació.
No procedir a fer aquest Reglament no és una opció viable, ja que suposaria no atendre els principis de bona regulació pels quals s’ha de regir l’exercici de la potestat reglamentària per part de l’administració, que actualment estan previstos a l’article 129 de la Llei 39/2015 de procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquests principis són el de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència. Per tant, la regulació no permet trobar altres solucions que no siguin les d’aprovar l’actualització del reglament.
Compartir