Vés al contingut principal

Configuració de les galetes

Fem servir galetes per assegurar les funcionalitats bàsiques del lloc web i per a millorar la teva experiència en línia. Pots configurar i acceptar l'ús de galetes, i modificar les teves opcions de consentiment en qualsevol moment.

Essencials

Preferències

Analítiques i estadístiques

Màrqueting

Canvis a "Plenari Consell de poble 2020"

Avatar: Tècnica de participació Tècnica de participació

Descripció (Català)

  • +

    ESBORRANY DE L’ACTA DE LA SESSIÓ DEL DIA 17 DE NOVEMBRE DE DOS MIL VINT DEL CONSELL DE POBLE.

     

    A través de plataforma virtual, a les 19:00 hores del dia 17 de novembre de 2020, i als efectes de celebrar la sessió del Consell de Poble, sota la Presidència de l’Il·lm. Sr. Alcalde, Marc Almendro i Campillo, es reuneixen els membres que a continuació s’indiquen:

     

    Com a representants de l’Ajuntament hi assisteixen:

     

    Sr. José Antonio Bernal Tejido, regidor (Cs)

    Sr. Josep Bardés Conesa, regidor (GdA)

    Sra. Xènia Matas i Castany, 3r tinent d’alcalde (ERC+SxA-AM)

    Sr. Israel Payà i Todolí, 2n tinent d’alcalde (ERC+SxA-AM)

    Sra. Laura Ribalaiga i Prats, 4t tinent d’alcalde (ERC+SxA-AM)

    Sra. Maria Teresa Vilaró i Comas, 1r tinent d’alcalde (ERC+SxA-AM)

    Sra. Elisabet Vilaró i Gea, regidora (ERC+SxA-AM)

    Sra. Mercè Vizern i López, regidora (ERC+SxA-AM)

    Sr. Cristóbal Zueras Rosales ( AP- PSC-CP)

    Hi assisteixen presidents o representants de les següents entitats inscrites al Registre

    Municipal d’Entitats:

    ENTITAT

    NOM I COGNOMS

    AFA Escola La Serreta

    Laia Monterde

    Agrupació Astronomia d'Alella

    Daniel Rodríguez

    ANC (Assemblea Nacional Catalana)

    Albert Frago

    Associació de Dones "Montserrat Roig" d'Alella

    Lola Pitarch

    Associació de veïns Can Comulada

    Pedro González

    Associació Dones Solidàries d'Alella

    Magda Lienas

    Casal d'Alella

    Toni Ribes

    Cercle Filatèlic Bíblic

    Antonio Hernàndez

    Club Esportiu Serra Marina Alella

    Catalina Torla i Òscar Ginés

    Comissió de cooperació

    Gisela Miñana

    Creu Roja El Masnou, Alella, Teià

    Salvador Parent

    Òmnium Cultural

    Mercè Pedemonte

    Polifònica Joia d'Alella

    Magda Lienas

     

    Assiteixen a títol individual els veïns Sr. Dan Vives i el Sr. Carles Romeu.

    Assisteix com a assessora de la Regidoria de participació ciutadana la Sra. Núria Rodríguez i Jordina Altafa.

    Assistits per mi, Montserrat Corral Saldaña, actuant com a secretària del Consell de Poble.

    El president obre l’acte i a continuació s’entra a conèixer dels assumptes següents:

    1.- APROVACIÓ DE L’ESBORRANY DE L’ACTA DE LA SESSIÓ DEL CONSELL DE POBLE CELEBRADA EL DIA 20 de JUNY de 2019.- El Consell de Poble acorda l’aprovació de l’acta de la sessió celebrada el dia 20 de juny de 2019.

     

    2.- INFORMACIÓ I RESOLUCIÓ DE LES SUBVENCIONS 2020 A LES ASSOCIACIONS D’ALELLA.

    L’Alcalde informa que pel que fa a les associacions d’Alella:

    1)  El període de justificació ha acabat el 15 de novembre;

    2) Hi hagut una reducció del pressupost degut a la disminució d’execució d’activitats i al fet que ha calgut disminuir l’import a causa la situació covid-19;

    3) S’està treballant per definir uns criteris de subvencions més transparents i objectivables, així com canviant el terminis de convocatòria que afavoreixin a les associacions.

    La representant de l’entitat Club Esportiu Serra Marina Alella, Sra. Catalina Torla,   pregunta que atès que hi ha hagut un sobrant en la partida destinada a subvencions de les entitats, perquè aquest sobrant no el poden aprofitar les entitats.

    El Sr. Alcalde respon que aquest sobrant es per fer ajustos en el pressupost. En el Full del mes d’agost s’explicava que la previsió del ingressos disminuïa i que s’havia de fer un ajust de 700.000€ en el pressupost i limitar la despesa. Aquesta quantitat en un pressupost de 12.000.000€ es molt elevada a meitat de període. Algunes partides es van veure afectades per contenir la falta d’ingressos i una d’elles ha estat la de subvencions a les entitats.

    El Sr. Alcalde explica que no ha estat un sobrant, sinó que hi ha hagut una contenció de la despesa,

    La representant de l’entitat Club Esportiu Serra Marina Alella, Sra. Catalina Torla, manifesta que aquests 5.000€ de sobrant es podrien repartir entre les entitats, que li consta que no tocarien a molt ja que són moltes entitats i que aquestes entitats també han patit la crisi del Covid. També manifesta que aquest any s’han pujat els impostos, sobre tot l’IBI, per tant no entén el que el Sr. Alcalde ha explicat.

    El Sr. Alcalde explica que el pressupost municipal és d’uns 12.000.000€ i que tenia una previsió d’ingressos que no es realitzarà, sobre tot pel que fa als ingressos en tema obres, plusvàlues, compravendes etc. Tota aquesta previsió d’ingressos que s’ha vist afectada fa que calgui ajustar les despeses. És equilibri financer: no es pot gastar més del que es té. Pel que fa l’IBI, està contemplada dintre de la previsió d’ingressos. Per tal que es vegi l’impacte i com a exemples, vol informar que dels 12 milions de pressupost, 4 són de despesa de personal, recollida de brossa més d’1 milió d’euros. Seguretat-policial es més d’1 milió d’euros.

    El representant de l’entitat Cercle Filatèlic Bíblic manifesta que aquest any no han demanat subvenció però que sí que han tingut despeses i que aquest any s’han dedicat a fer estudis i llibres.

     

    3.- PRESENTACIÓ DEL PRESSUPOST MUNICIPAL 2021.

     

    El Sr. Alcalde informa:

     

    1) Tanquem el pressupost del 2020 totalment sobrepassat per la crisi sanitària.

     

    2) El 2021 els ingressos municipals estaran greument afectats. S’estan plantejant uns pressupostos que afectin el mínim possible els serveis i prestacions. Amb la responsabilitat de mantenir sanejats els comptes.

     

    El Sr. Alcalde manifesta que s’ha vist afectat aproximadament en uns 700.000€, que és una xifra menor que la d’1 milió d’euros que és la que en un principi es preveia. També és diferent a la situació del 2020 en que s’ ha tingut una situació sobrevinguda i tot ha estat paralitzat.

     

    El Sr. Alcalde explica que els 700.000€ que es deixen d’ingressar suposen un 5,7% sobre el pressupost i que el que ha intentat fer govern és reduir aquest percentatge a cada regidoria. Això no vol dir que es deixin de fer coses, sinó fer-les de forma mes reduïda.

     

    Altres regidories com pot ser la de serveis a les persones s’han hagut d’incrementar. La partida de subvencions per a entitats s’ha hagut de reduir perquè consideren que donades les circumstàncies és una obligació ajustar la despesa a la previsió d’ingressos.

     

    El veí Sr. Carles Romeu pregunta si el pressupost de la Policia està previst que s’incrementi perquè tinguin més membres.

     

    El Sr. Alcalde respons que l’increment en la partida de Seguretat Ciutadana es d’un 1%. Pel que fa a la plantilla d’agents ara s’ha reactivat el procés de selecció que s’havia aturat pel tema del Covid de 2 agents. Així tindran el 100% de la plantilla.

     

    3) Es modificarà el Pla d’Actuacions Municipals (PAM) d’aquest mandat i s’ajustarà a la nova realitat social i econòmica.

     

    4.- DESENVOLUPAMENT DEL PLA ESTRATÈGIC DE PARTICIPACIÓ: APLICACIÓ DEL REGLAMENT DE SUPORT I RECURSOS PER A LES ASSOCIACIONS I COL·LECTIUS D’ALELLA; SEGUIMENT DEL PLA DIRECTOR DE PARTICIPACIÓ. 

     

    El Sr. Alcalde cedeix la paraula a la Sra. Núria Rodríguez. que explica:

     

    1.- El procés de deliberació realitzat entre novembre 2019 i febrer 2020, va servir per presentar una proposta dels dos reglaments: el registre municipal de les associacions i col·lectius d'Alella i el Reglament de suport i recursos que van ser aprovats a l’agost.

     

    2) Durant el mes de desembre es començarà a aplicar com a prova pilot aquest darrer reglament. Es pot trobar el procediment a la web de l’Ajuntament.

     

    3) S’ha fet una proposta de preus públics per a la cessió de materials a les associacions i col·lectius registrades al registre municipal de les associacions i col·lectius d’Alella. I també s’ha fet una proposta de preus públics de la reposició d’aquests materials.

     

    El Sr, Alcalde manifesta que cal actualitzar les dades de les entitats i dels col·lectius.

     

    També explica que han volgut posar ordre pel que fa al tema dels materials. Per una banda quins materials són susceptibles de cedir i quins seran els preus públics.

     

    El Sr. Alcalde explica que els preus públics encara no estan aprovats. El que si tindrà un cost són les activitats que organitzin les entitats, però no les activitats que organitzi l’Ajuntament.

     

    Hi haurà una penalització pel mal ús del material.

     

    La Sra. Núria Rodríguez explica que vol fer una prova pilot durant el mes de desembre.

     

    La Sra. Núria Rodríguez, continua explicant el següent punt:

     

    4) Han realitzat la diagnosi del Pla Director de participació (a partir de 22 entrevistes a personal tècnic i polític, 4 entrevistes individuals als grups de la oposició, sis grups de discussió amb representants d’entitats per àmbits: juvenils, educatives, socials, culturals, veïnals i esportives, tres tallers de participació a personal tècnic i polític, i anàlisi de 12 plans estratègics actuals). El gener comença la fase de definició de les actuacions a partir de tres grans línies estratègiques que hem acordat per tal d’afavorir un model de govern obert i relacional: transparència de l’administració, millorar els processos i òrgans participatius , foment de la cultura participativa a l’administració i a la ciutadania.

     

    5) Pel que fa al seguiment de les actuacions presentades el 2019:  

     

    ·        Viver d’entitats: s’ha creat una viver d’entitats virtual i s’està iniciant un projecte per fomentar el voluntariat a les associacions. El viver d’entitats és un projecte a definir conjuntament amb les associacions i s’iniciarà a principis del 2021.

     

    ·        Nou reglament de participació: la revisió es començarà a mitjans del 2021

     

    ·        Definició del model de pressupostos participatius i establir els límits: es realitzarà a finals del 2021, per a començar el 2022.

     

    5.- PRESENTACIÓ DE LA PLATAFORMA DECIDIM ALELLA.

     

    El Sr. Alcalde cedeix la paraula a la Sra. Núria Rodríguez per presentar la plataforma DECIDIM ALELLA.

     

    La Sra. Núria Rodríguez informa que per a poder fomentar la participació el primer pas és informar i garantir l’accés a aquesta informació. Per això s’han reordenat l’apartat del web referent a participació essent coherent al pla director de participació.

     

    El segon pas és garantir la transparència. Per això, a part del portal de transparència, disposem d’una plataforma digital subvencionada per la Diputació de Barcelona que permetrà que la ciutadania pugui participar més directament.

     

    El Sr. Alcalde manifesta que una de les prioritats d’aquest mandat va ser promoure la participació ciutadana. Així el que s’ha fet en primer lloc és dotar de recursos humans. Actualment s’està fent el pla director per saber com la pròpia administració ha d’entendre la participació? com s’ha de funcionar? com ha d’actuar cada àrea?.

     

    Creiem que calia mirar cap a dintre per saber els protocols d’actuació i que estiguin mes preparats i organitzats.

     

    Decidim és una eina molt potent que ens pot ajudar a tots i hauria de ser el centre de tot.

     

    La representant de l’AFA Escola Serreta, Sra. Laia Monterde, manifesta que està d’acord en que és una eina molt potent i que convida a utilitzar-la i a reprendre totes les comissions participatives que han quedat aturades pel Covid.

     

    El veí  Sr. Carles Romeu, té dues preguntes: la primera es si el Reglament de Participació inclourà també el Consell de Poble? Considera que més que vinguin de fora a dir-nos perquè no funciona la participació potser estaria bé fer-se la pregunta a si mateixos. La segona diu que més que una pregunta es una reflexió i és que en l’àmbit de la participació es fan enquestes i en les enquestes es fan preguntes innecessàries tals com edat, sexe etc.

     

    El Sr. Alcalde manifesta que està d’acord en què l’espai de la participació no està funcionant com hauria de funcionar i això ens porta a fer aquestes reflexions. Considera que no es pot anar a saber què passa en el Consell sense la certesa que s’estan fent be els deures i per això el Pla director. La desorganització pot produir un desencant.

     

    Pel que fa a la segona pregunta li explica que edat i gènere pot condicionar la resposta.

     

    La Sra. Nuria Rodríguez manifesta que amb la plataforma Decidim serà molt més senzill que amb la utilització de formularis.

     

    El Sr. Alcalde manifesta que vol compartir el projecte d’Alella com a poble cuidador. És un projecte en el que Alella participa junt amb altres institucions, residències etcètera per donar suport en situacions de dol, pèrdues.

     

    Recentment s’està engegant i anima a fer-ho extensiu als membres de les associacions i a la ciutadania que hi pugui estar interessada.

     

    6.- EFECTES DEL COVID EN EL PAM: PROCÉS DE REVISIÓ.

     

    El Sr. Alcalde manifesta que l’impacte de la pandèmia ha afectat al PAM. L’Ajuntament vol revisar la situació actual del PAM i potser aquest pot tenir un nou sentit.

     

    El PAM té a veure amb els programes electorals, però ara i vista la nova situació en que ens trobem es podria fer una revisió a mig mandat implicant a la ciutadania.

    El Sr. Alcalde manifesta que li agradaria saber el parer del presents.

     

    El representant de l’ANC, Sr Albert Frago manifesta que està d’acord i que tot el que sigui participar li sembla bo.

     

    La representant de AFA Escola La Serreta, Sra. Laia Monterde,  manifesta que per a una major participació s’han de buscar estratègies per competències digitals.

     

    El regidor Sr. Bardes manifesta que en aquesta reunió hi ha més polítics que associacions, i que creu que s’ha de dinamitzar més per tal que les associacions estiguin mes representades.

     

    La representant de la Comissió de cooperació Sra. Gisela Miñana,  manifesta que el voluntariat és difícil i costa que sigui durador. Quan es fan moltes activitats falta participació de la gent. El Consell de Poble són entitats i creu que la participació en el PAM només d’entitats deixa a molta gent fora.

     

    El representant del Casal d’Alella, Sr. Toni Ribes, manifesta que la cultura ens fa feliços i les retallades no i prega que es “mimi” la cultura.

     

    El Sr. Alcalde manifesta que està d’acord i que els professionals de la cultura són molta gent, però que l’ajust pressupostari es una obligació i no una opció.

     

    I no havent-hi més assumptes a tractar, la Presidència alça la sessió, essent les 20:35 hores, de la qual s’estén aquesta acta que, com a secretària, CERTIFICO.


    Secretària del Consell de Poble.

    Montse Corral

     

     

     

     

     

     

     

     

     



Confirmar

Si us plau, inicia la sessió

La contrasenya és massa curta.

Compartir